Review - Pirates of the Caribbean 4

Så. Jag vet att ni har väntat, hoppats och längtat efter min redogörelse om den legendariska kvällen då jag befann mig på Kosmorama, i salong 1 för att se Pirates of the Caribbean - On Stranger Tides för första gången. I 3D dessutom! Jag körde in till stan och mötte upp bästa vän. Vi uträttade lite ärenden, åt ett äpple, köpte lite biogodis och sen taggade vi järnet inför bion.

Jag satt som på nålar. Det här var ju årets bästa dag, helt klart. Även om jag fortfarande störde mig på att vi hade missat midnattspremiären så var det ju nu dags liksom. Och jag måste säga att filmen var rätt så bra! När man väl accepterat det faktum att filmen inte kommer tillhöra dom andra för fem öre (vilket egentligen är rätt logiskt, för hur ska man få in Will och Elizabeth i handlingen igen när han nu är kapten på The Flying Dutchman och hon spenderar sin tid med att vänta på honom? Deras story är ju liksom slut) och fokuserar på det faktum att vi nu äntligen har det vi alla väntat på- en film som BARA handlar om Jack! Då är man rätt lycklig ändå. Den var lite annorlunda för det var inte alls mycket som handlade om sjöröveri och utspelade sig på havet egentligen när man tänker efter, så det var inte vääärldens bästa story. Samtidigt var den ju bra i så sett att man nu äntligen fick följa med Jack Sparrow på ett av alla hans miljoner äventyr- från början till slut. I vanliga fall är det ju såna saker dom bara återberättar eftersom att filmen inte handlar om det. Men nu, nu handlade filmen bara om det! Dom har också gjort storyn så att dom tekniskt sett kan göra fler uppföljare ifall dom vill, vilket är bra, men icke så troligt.

Som den Pirates-älskare jag är så ser jag som sagt både för och nackdelar med den här filmen. Det var lite för många nya karaktärer som inte gjorde direkt det intrycket man hade hoppats på. Liksom Blackbeard?! Hallå? Han var ju inte ens hälften så skräckinjagande som Barbossa var i första filmen. Och vad är grejen med att han hoppar in i fjärde filmen när hela 2:an och 3:an handlar om att the Brethren Court är de största piraterna i världen, så tar dom bara in en legend sådär och påstår att han nu helt plötsligt är VÄRST AV ALLA?! Nja, den köper jag inte riktigt. Det som också var tråkigt var att dialogen var inte så rolig som den brukar vara. Dom där vassa replikerna var inte riktigt så många och frekventa som i de andra filmerna, vilket tar bort lite charmen med Jack Sparrow. Även om det fanns flera guldklimpar ändå.

Om jag ska ranka Pirates of the Caribbean-filmerna skulle det nog bli såhär:
1. The Curse of the Black Pearl - Ingen kommer nånsin kunna slå originalet. Så genialisk.
2. Dead Man's Chest - Det var en GRYM uppföljare, sjukt rolig och bra story.